Handleiding chronisch zieken: uit je dip komen

Iedere chronisch zieken zal het herkennen; de dip. Of een dal, of put, of hoe je het dan ook wilt noemen. Je voelt je niet meer alleen lichamelijk rot, maar ook mentaal zit je in een dip. Door de pijn, vermoeidheid, onzekerheid, wat dan ook. Het leven is niet eerlijk, je lijf werkt niet mee en uiteindelijk kom je in een dip terecht. Ik heb zelf een paar maanden geleden in zo’n dip gezeten. Ik trok het niet meer en alles was negatief en stom. Uiteindelijk ben ik uit die dip gekomen, terwijl er lichamelijk niets veranderd was. Hoe? Dat ga ik je vertellen.

handleiding chronisch zieken

Even een mededeling vooraf: ik slik sinds 3 weken een hogere dosis anti-depressiva en nu voel ik mij echt on top of the world, maar de tips in dit artikel werkten voordat ik begon met de hogere dosering en ook toen voelde ik mij beter. Niet zo geweldig als nu, maar ik zat niet meer in een dip.

Regelmaat

Iedereen zegt dat mensen met een depressie uit bed moeten komen en regelmaat in hun leven moeten krijgen. Een advies waar je op zo’n moment helemaal niet op zit te wachten. Toch werkt het wel. Als je niets op je agenda hebt staan is het aantrekkelijk om de hele dag in bed te liggen. Fijn voor een dag, maar niet voor weken achter elkaar. Probeer een ritme te vinden. Hierbij mag je best rekening houden met je vermoeidheid of behoefte om je te verstoppen voor de wereld. Maar zet wel je wekker, eet op vaste tijden en plan voor iedere dag een activiteit in. Dat hoeft niet perse iets leuks te zijn, het kan ook iets nuttigs in het huishouden zijn. Zolang je iedere dag maar iets doet om jezelf bezig te houden en niet de hele dag wacht tot je weer mag slapen.

photo-1462524500090-89443873e2b4

Voor jezelf zorgen

Als ik mij rot voel stop ik met voor mezelf zorgen. Ik ontbijt met chocolade, lunch niet en eet de hele dag door chips. Daarnaast loop ik het liefst de hele dag in een pyjama, kam ik mijn haar niet en kom ik niet eens in de buurt van mijn make-up. Daardoor krijg ik nog minder energie en word ik bij iedere blik in de spiegel eraan herinnerd hoe slecht ik mij voel. Laatst dwong ik mijzelf om een paar dagen achter elkaar toch leuke kleren aan te trekken, gewoon te eten en mak-up op te doen en ik begon mij beter te voelen. Sowieso helpt goed eten heel erg tegen futloosheid, maar ook jezelf mooi maken heeft veel effect. Ik dacht iedere keer dat ik in de spiegel keek dat ik mij misschien rot voelde, maar er in ieder geval goed uitzag. En na een paar dagen kon ik weer glimlachen naar mijn spiegelbeeld.

Gedwongen vrolijkheid

Op sommige momenten werkt ‘fake it ‘till you make it’ het best voor mij. Vrolijke liedjes opzetten en proberen mee te zingen. Grappige filmpjes opzoeken en daar eindeloos lang naar kijken. Maar ook doen alsof je vrolijk bent. Negeren/ontkennen is natuurlijk geen oplossing, maar door gedeeltes van de dag wel vrolijk te doen tegen andere mensen krijg je weer iets meer positieve energie. Het is vermoeiend om te doen alsof, maar mensen reageren heel anders op vrolijke mensen dan op verdrietige mensen. Als jij vrolijk doet krijg je ook vrolijke energie terug in plaats van medelijden of vragen waarom je je zo slecht voelt. Probeer ook de dingen te doen die je anders leuk vond. Hobby’s. In het begin vind je het waarschijnlijk alsnog stom, maar na een tijdje merk je waarom je die hobby ook alweer leuk vond.

lichtpuntjes

Lichtpuntjes

Ook al lijkt alles stom te zijn, er zijn vast ook fijne dingen. Groot, maar ook juist klein. Ga op zoek naar die lichtpuntjes. Misschien schijnt de zon of heb je lekker geknuffeld met je huisdier. Schrijf iedere avond op wat er goed was aan die dag. Als je niks kunt bedenken moet je goed nadenken. Probeer jezelf echt te dwingen om bijvoorbeeld minstens 3 punten op te schrijven. In het begin zal het heel lastig zijn, maar uiteindelijk merk je dat het steeds gemakkelijker gaat. Je schrijft ook alleen de positieve punten op zodat je je daar op kunt focussen en niet op de negatieve dingen.

Pauzedagen

Hoewel het helpt om te doen alsof is het niet realistisch om dat iedere dag te doen. Je voelt je rot met een reden. En dat rolgevoel mag er ook zijn. Geef jezelf dan ook de mogelijkheid om een dag in je bed te wonen, te huilen of boos te zijn. Laat dat rotgevoel eruit komen en accepteer dat het er is. Dat lucht bij mij vaak op nadat ik het een hele tijd heb geprobeerd tegen te houden.

Deze punten helpen mij om mij weer wat beter te voelen. Het is geen wondermiddel, maar ik voel mij er meestal minder rot door. Mocht het geen dip zijn en voel je je langdurig down is het verstandig om naar de huisarts te gaan.
Wat helpt jou om uit je dip te komen?

liefs


Volg mij ook via Bloglovin'Facebook | Twitter | Instragram |

Reacties Facebook

Reactie

2 thoughts on “Handleiding chronisch zieken: uit je dip komen

  1. Iedere dag even kort de deur uit gaan helpt mij heel erg. Even boodschappen doen of even iets leuks voor mijn hobby kopen. Als ik te lang binnen zit en ook nog eens weinig nuttings kan doen wordt ik alleen maar negatiever, dus even weg gaan helpt meestal.

Geef een reactie