10 psychologische marketingtrucjes

Zoals jullie misschien wel weten heb ik Communicatie gestudeerd en werk ik nu bij een marketingbureau. Ik heb les gehad in slimme trucjes die ervoor zorgen dat je meer producten verkoopt. Ik vond dat altijd heel interessant (nog steeds trouwens) dus daarom leek het mij leuk om een paar voorbeelden te delen met jullie. Want zelfs als je de trucjes kent of denkt dat je er niet gevoelig voor bent trap jij waarschijnlijk ook in een paar van deze trucjes!

psychologische marketingtrucsBron afbeelding: Weblish

Ja, ja, ja

Misschien is het je wel eens opgevallen dat verkopers beginnen met het stellen van kleine, simpele vragen waarop jouw antwoord ja is. Hoe vaker jij een vraag met ja beantwoord, hoe groter de kans is dat jij op DE vraag ook ja zegt. Dus sta je in de winkel en heb je al 3x ja gezegd? Dan is de kans groot dat jij op de vraag: “Zal ik hem even pakken, dan kun je hem meteen afrekenen” ook ja zegt.

Contrast

Wij zijn gevoelig voor contrasten. Na iets heel lelijks lijkt iets wat we anders als gemiddeld zouden bestempelen opeens mooi. Door eerste 2 dingen te zien die heel erg tegenvallen zorgt het contrast met iets wat ‘oké’ is ervoor dat het opeens een stuk positiever overkomt. Makelaars doen dit vaak met huizen. Ze laten je eerst 2 huizen zien die duidelijk niet aan jouw smaak voldoen zodat je op het 3e huis verliefd wordt. Waarschijnlijk had je de 3e huis minder bijzonder gevonden als je die als eerste had gezien.

Niet tevreden, geld terug

Voor dit punt zijn ook heel veel mensen gevoelig. Je twijfelt over een product, maar zodra je de angst voor een miskoop wegneemt is de keuze snel gemaakt. Als het niks is breng je het gewoon weer terug naar de winkel en krijg je je geld terug. Toch? Maar hoe vaak breng je het daadwerkelijk terug?

Teruggeven

Je kent dit gevoel ook wel van sociale gelegenheden. Jij krijgt iets en je voelt je gedwongen om die persoon iets terug te geven. Stel jij krijgt een cadeautje op je verjaardag dan voel je je verplicht om die persoon ook een cadeautje te geven met zijn verjaardag. Dit werkt precies zo in de marketing. Als jij iets gratis krijgt dan ben je onbewust geneigd om iets terug te geven.

Schaarste

Heb je jezelf er wel eens op betrapt dat je iets kocht omdat er op=op bij stond? Of omdat er stond dat er nog maar 1 product op voorraad was? Of misschien zelfs toen je anderen mensen geïnteresseerd bij dat koffiezetapparaat hebt zien kijken waar er nog maar 1 van is? De meeste mensen vinden het geen fijn gevoel om iets kwijt te raken. Als je denkt dat je dat koffiezetapparaat kwijt raakt koop je hem snel voor die andere mensen hem meenemen. Maar je neemt ook niet meer de tijd om rustig na te denken over een op=op actie want wat als het straks op is?

voorbeelden neuromarketing

Anker effect

Bij het anker effect zijn onze hersenen geneigd om alles te vergelijken met de informatie die je als eerste kreeg. Dus als je een keuken van 10.000 euro ziet staan wordt dat het ankerpunt waarmee je de rest van de keuken gaat vergelijken. Een keuken van 7000 euro is dan opeens goedkoop, terwijl een keuken van 15.000 euro duur is.

Prijzen

Misschien heb je wel eens gehoord dat de meeste producten geen afgeronde prijs hebben, omdat dat niet goed verkoopt. 19,95 lijkt veel goedkoper dan 20 euro. Maar de prijs heeft ook veel invloed op ons beeld van kwaliteit. Want kwaliteit is niet goedkoop. Als een geweldig product opeens heel goedkoop is ga je twijfelen aan de kwaliteit. Daarom kan het soms beter zijn om de prijs te verhogen, zodat het overkomt alsof de kwaliteit ook hoger is.

Verwoording

Marketing draait voor een groot gedeelte om hoe je de boodschap verwoordt. Je kunt 1 zin op verschillende manieren verwoorden. Het betekent iedere keer hetzelfde, maar de ene zin komt anders over dan de ander. Zeg nou zelf “65% suikervrij” klinkt veel gezonder en beter dan “35% suiker”. Ook al wordt het product er niet gezonder op.

Aas

Soms word je naar de winkel gelokt met iets dat te mooi lijkt om waar te zijn. Bijvoorbeeld een supergoedkope last minute vakantie. Je krijgt heel veel zin om op vakantie te gaan, maar eenmaal aangekomen bij de winkel blijkt dat die vakantie helemaal niet meer zo goedkoop is. Maar omdat je je al zo verheugd had om op vakantie te gaan ben je bereid om meer te betalen. Terwijl je voor dit hogere bedrag anders misschien nooit naar de winkel was gegaan.

Rationaliseren

Bij luxe producten die we gewoon willen hebben, proberen we vaak allemaal redenen te bedenken waarom het goed is om dat product toch te kopen. Stel je ziet je droomauto die je nu BTW-vrij kunt kopen. Je hebt eigenlijk geen nieuwe auto nodig, dus je gaat redenen bedenken om de aankoop te rechtvaardigen. Want goed voor de economie, milieu, met het oog op de toekomst, de rollator van je oma past erin, noem maar op. Als vervolgens de aanbieding niet meer geldt, heb je al zoveel redenen bedacht waarom je de auto toch moet hebben dat je hem alsnog koopt. Een slimme marketeer speelt hier natuurlijk op in door je al die redenen voor te schotelen.

Vind je dit nou net zo interessant als ik? Dan vind je deze video denk ik ook leuk om te kijken.

In welke van deze trucs trap jij?

liefs


Volg mij ook via Facebook | Twitter | Instragram |

16 gedachten over “10 psychologische marketingtrucjes”

    • Afprijzingen helpen me soms wel over de drempel als ik twijfel, maar meestal ben ik er helemaal niet gevoelig voor omdat ik altijd kijk hoe veel het is afgeprijsd en het vaak maar om een paar cent gaat

      Beantwoorden
  1. Interessant en heel herkenbaar.
    Herken mijzelf in alle voorbeelden.
    Ik ben benieuwd of ik het nu herken als het gebeurd.
    Bij het laatste voorbeeld moest ik even aan je filmpjes van de action denken.

    Beantwoorden
  2. marketingsucker die ik ben ben ik in de ene na de andere getrapt, terugkijkend, leuk overzichtje!

    ps het is verwoordT & geldT, kniesoor die erop let, ikke dus ;0)

    Beantwoorden
  3. ik ben heel benieuwd hoe jij kijkt naar het huis dat wij gekocht hebben. toevallig het derde, maar zeker niet het beste wat we die dan gezien hebben, toch? jij was erbij toen we gingen kijken en we hadden niet steeds dezelfde makelaar. voor mijn gevoel was de volgorde die dag precies andersom en zijn we echt verliefd geworden op het huis en de mogelijkheden die het bood…

    Beantwoorden
  4. enne: de meeste trucjes ken ik wel, maar dat ja,ja,ja trucje is nieuw. ik herken het wel, veel telemarketeers gebruiken het! ik snap nu opeens waarom er van die domme vragen gesteld worden waar je allemaal ja op moet zeggen. en waarom ze chagrijnig zijn als ik aan het eind dan toch nee zeg… truc mislukt 🙂
    ik ga nog beter opletten als ik weer eens gebeld word met een verkooppraatje

    Beantwoorden
  5. Wat een super interessant artikel. Sommige dingen komen ook een beetje voor in mijn thuisstudie van Copywriting. Maar dan natuurlijk niet helemaal op deze manier, wel vergelijkbaar!
    Ik vind het trouwens altijd irritant als verkopers meteen naar mij toekomen, haha 🙂

    Beantwoorden
    • Ja klopt, daar kan je een deel van de trucjes natuurlijk ook bij gebruiken!
      En dat vind ik ook zo irritant ja! Ik ga daarom ook vaak niet naar kleine of lege winkels, omdat de verkoper dan meteen naar je toekomt en je vervolgens ook blijft aankijken als je door de winkel loopt

      Beantwoorden
  6. Leuk! De op = op heeft bij mij juist een meer tegengesteld effect: “ze zullen er vast nog veel op voorraad hebben” denk ik dan. Het is gewoon een té doorzichtige marketingtruc. Ook in de “verwoording” truc zal ik niet zo snel trappen. Het anker effect en contrast komen me daarentegen wel bekend voor 😉

    Beantwoorden
    • Soms denk ik bij op=op inderdaad dat er achter nog heel veel op voorraad liggen, zeker als die op=op actie al 3 weken loopt en de stapel in de winkel maar niet kleiner lijkt te worden. Dan is het niet zo geloofwaardig meer

      Beantwoorden
  7. Het meest alledaagse bedrog is zelfbedrog. Een voorbeeld daarvan is het geloof dat niet jij je gedachten en ideeën bedenkt, maar dat de kaboutertjes (verkopers, adviseurs of psychologen) dat voor jou doen.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Leonie Reactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.