Tips bij chronische pijn

Ik weet dat een deel van mijn volgers te maken heeft met chronische pijn. De laatste paar weken heb ik zelf ook weer veel pijn. Om de pijn leefbaar te maken ging ik op zoek in mijn geheugen naar dingen die in het verleden hielpen bij pijn. Toen kwam ik op het idee om al die tips te bundelen tot een artikel. Wie weet hebben jullie er iets aan!

chronische pijn tips

Probeer verschillende pijnstillers
Er zijn veel soorten pijnstillers verkrijgbaar. Of je ze nou voorgeschreven krijgt van de arts of zelf bij de drogist haalt. Niet iedere pijnstiller werkt even goed voor iedereen. Zo weet ik van mezelf dat paracetamol alleen helpt bij hoofdpijn. Naproxen en ibuprofen helpen dan wel weer vaker. En als dat niet helpt is het ook nog een optie om paracetamol en diclofinac te combineren. Het heeft even geduurd voordat ik ontdekte welk middel bij welke pijn het beste werkte. Het is de moeite waard om dat uit te zoeken. Zoek wel goed uit of je medicijnen mag combineren voordat je dat uit jezelf doet, want niet alles kan goed samen.

Warmte
Als ik pijn heb verkrampen mijn spieren vaak. Soms voelt het ook echt als een verkramping, maar vaker heb ik het pas door als de pijn wegtrekt en ik weer ontspan. Het kan dus heel goed zijn dat je je spieren onbewust aanspant als je pijn hebt. Daar wordt de pijn niet minder van. Daarom is het handig om iets met warmte te doen. Daardoor kunnen je spieren namelijk wat gemakkelijker (voor een deel) ontspannen. Ik ben zelf groot fan van warmtepleisters. Die zijn gemakkelijk in gebruik en ze worden heerlijk warm. Maar als ik pijn heb in mijn benen is het niet zo handig om overal een pleister te plakken (ziet er ook niet zo charmant uit). Dus dan ga ik op mijn elektrische deken liggen. Een warme douche of bad helpt voor sommige mensen ook, maar dat levert bij mij vaak niets op.

Blijf normaal bewegen
Als je pijn hebt ga je vaak anders bewegen. Onbewust of bewust omdat het dan minder pijn doet. Daardoor loop je juist het risico dat je ergens anders pijn krijgt. Daar schiet je dus niet zoveel mee op. As ik pijn in mijn benen heb ga ik raar lopen waardoor ik uiteindelijk naast pijn in mijn benen ook pijn in mijn rug heb. Beter is om normaal te blijven lopen. Het is niet erg als je langzamer gaat lopen of tussendoor wat vaker gaat zitten, dat is juist goed. Maar anders bewegen lost niks op en zorgt vaak alleen maar voor meer pijn. Dus probeer normaal te blijven bewegen, hoe moeilijk dat ook is.

Zoek afleiding
Ik heb een hekel aan deze tip, maar hij kan wel werken. Als ik extreem veel pijn heb kan ik mij nergens op concentreren. Dan helpt afleiding dus niet. Maar als de pijn iets minder extreem is lukt dat nog wel redelijk. En hoewel de afleiding de pijn niet minder maakt is het wel fijn om niet alleen maar aan de pijn te denken. Zoek wel iets wat haalbaar is. Als je amper kunt lopen is winkelen natuurlijk geen goede afleiding. Knutselen is dat misschien juist wel. Ik merk zelf trouwens dat tv kijken of lezen niet heel geweldige afleiders zijn voor mij. Ik laat me dan namelijk weer snel afleiden door de pijn die ik heb (afgeleid worden bij de afleiding, best knap). Iets doen waar ik ook nog en beetje bij na moet denken (klein beetje maar) werkt beter.5bebe4e4a9faf853d301d917772b3f44

Wees lief voor jezelf
Pijn hebben is stom en zwaar. Dan hoef je niet ook nog eens streng te zijn voor jezelf. Als je amper na kunt denken van de pijn is het helemaal niet gek als het niet lukt om het huishouden te doen. Je kunt wel boos worden dat het niet lukt, maar daar wordt de pijn niet minder van. Het enige wat je er mee bereikt is dat je boos, gefrustreerd of verdrietig wordt. Beter is dan om jezelf een beetje te verwennen. Ga met een dekentje op de bank naar je favoriete serie kijken. Het huishouden is er morgen ook nog wel. En volgende week ook nog. Natuurlijk is het niet mogelijk om jezelf altijd te verwennen, maar op slechte dagen kan het helemaal geen kwaad om wat liever voor jezelf te zijn!

Zorg goed voor jezelf
Als je veel pijn hebt, ook als dat niet in je buik zit, kan het zijn dat je weinig trekt hebt in eten. Het is dan aantrekkelijk om de hele dag niks te eten. Toch werkt dat juist averechts. Je lichaam heeft eten nodig. Je hoeft echt geen compleet 3 gangen menu weg te werken, maar zorg dat je meerdere keren per dag iets eet. Dat is sowieso beter voor je energielevel. En probeer ook iets gezonds te eten. Een patatje halen is natuurlijk veel gemakkelijker, maar in de stampot boerenkool zitten net wat meer voedingsstoffen.

Verdeel je activiteiten
Zoals ik net al zei is het niet mogelijk om jezelf altijd te verwennen. Sommige dingen moeten gewoon gebeuren. Hoewel ik chronisch achterloop met het huishouden snap ik dat het niet kan om gewoon helemaal niks te doen. Ik probeer daarom als ik veel pijn heb mijn verplichtingen zo goed mogelijk te verdelen. Na het boodschappen doen meteen koken lukt niet. Na het opvouwen van de was meteen strijken is ook veel te ambitieus. Rustmomenten nemen maakt het allemaal iets haalbaarder. Een goed hulpmiddel is een activiteitenmeter. De kans is groot dat daar uit blijkt dat je nu te veel doet en je in de min staat. Dat had ik ook en dat zorgde voor een gigantisch baalmoment. Maar het is een overzichtelijke manier om te zien wat veel energie kost en hoeveel (of hoe weinig eigenlijk) energie je hebt. Daardoor kan je de activiteiten zo verdelen dat het een beetje in balans is.

Wat doe jij om je chronische pijn iets leefbaarder te maken?

liefs


Volg mij ook via Bloglovin'Facebook | Twitter | Instragram |

Reacties Facebook

Reactie

8 thoughts on “Tips bij chronische pijn

  1. Wat een goede tips! Zelf heb ik vooral last van bukkrampen, waar de meeste pijnstillers niet tegen helpen. Ik heb van de arts dus een medicijn voorgeschreven gekregen wat specifiek tegen spastische darm werkt. De rest van je tips zijn wel heel bruikbaar.

    1. Ik heb ook een medicijn tegen de spastische darm die ik dagelijks neem, maar soms krijg ik toch nog een grote buikpijnaanval. Ik kwam er achter dat codeïne dan goed helpt bij mij. Dat legt je darmen een beetje stil waardoor de aanval wegtrekt.

  2. Ik heb zelf geen pijn (behalve als ik soms ziek ben natuurlijk 😉 maar heb wel 5 jaar lang met pijnpatiënten gewerkt als onderzoeker en mijn vriend is bijna-anesthesioloog. Heel fijn is dat, want als ik ergens pijn heb heeft hij altijd een oplossing in de vorm van medicatie. Pijn is zoiets moeilijks om mee om te gaan, afhankelijk van de aandoening of ziekte natuurlijk. Na al die jaren onderzoek weten we nog steeds niet wat precies helpt bij wie. Mooie blog heb je trouwens, goed om hier aandacht aan te besteden, want er lopen héél veel mensen rond met (chronische) pijn…

  3. Ik kan mij helemaal aansluiten bij je tips. Ik gebruik ze ook regelmatig. Maar soms lukt afleiding zoeken niet hoor. Het is in elk geval het proberen waard!

    1. Ja daarom zei ik ook dat ik een hekel heb aan die tip. Ik word vaak vrij chagrijnig als iemand tegen me zegt dat ik gewoon even afleiding moet zoeken. Maar ik weet dat het soms wel kan helpen. Soms ook niet omdat het gewoon niet lukt, maar proberen kan geen kwaad

  4. Hoi leonie, hmmm ja over t algemeen helpt afleiding ook bij mij, ene x is dit ff lekker de tuin in, maar creatief bezig zijn helpt ook. Pijnstillers zijn niet erg effectief helaas, ik kan niet tegen de stofjes die in de tabletten, omhulsels enz zitten+ helpen de pijnstillers niet echt tegen mijn pijn.

    Het beste en effectiefste is voorkomen, in mijn geval grens goed in de gaten houden. Soms kan t niet, dan is t ff doorbijten.

    Verse gember in mijn thee geeft nog wel iets v verlichting in sommige gevallen of bezoek aan de osteopaat, andere X afleiding. Herken t wel, boek lezen of tv geeft vaak niet de afleiding. Nu nog in zw zit kan ik ook mijn grenzen bewaken.

  5. Wat onhandig dat je niet tegen de hulpstoffen kunt! Wel fijn dat gember iets verlichting kan bieden. Wist helemaal niet dat dat ook hielp bij pijn. Ik wist alleen dat het bij verkoudheid hielp.

Geef een reactie