Huwelijksreis naar Bali

In november trouwde ik met mijn man. Natuurlijk hoort daar een huwelijksreis bij. Wij kozen er voor om niet meteen na de bruiloft weg te gaan, maar nog een paar maanden te wachten. 21 maart was het zo ver; 4 maanden getrouwd en onze huwelijksreis kon beginnen. We hadden een reis van 2 weken naar Bali geboekt!

Bali apenbos

De dag begon vroeg, want ons vliegtuig vertrok al om 12.25. We moesten dus op tijd op Schiphol zijn. We hadden een lange dag voor de boeg. We vlogen namelijk eerst in 11 uur naar Hong Kong, daar hadden we een tussenstop van 3 uur. Vervolgens moesten we nog 5 uur vliegen naar Bali. We kwamen dus pas op 22 maart aan. In Nederland was het nog ochtend, maar door het tijdverschil was het daar inmiddels al eind van de middag. We hebben de eerste dag dus alleen even het hotel bekeken en gegeten om daarna vroeg te gaan slapen.

Bali huwelijksreis

Omdat we alle tijd hadden en het onze huwelijksreis was hadden we besloten om rustig aan te doen. Daardoor konden we eerst 2 dagen bijkomen van de vlucht en wennen aan het warme weer. Hoe? Voornamelijk door aan het strand te liggen, hoewel we ook nog wel even door Sanur hebben gelopen. Ons hotel zat rechtstreeks aan het strand, dus dat was ideaal! Het hotel was trouwens geen traditioneel hotel. Op Bali worden er namelijk geen gebouwen gebouwd die hoger zijn dan de palmbomen. Dat houdt in dat er geen gebouwen zijn met meer dan 4 verdiepingen. Ons hotel leek daardoor op een soort bungalowpark. Er stonden huisjes waarin 6 hotelkamers zaten. Je liep dus over een park heen in plaats van door een saaie hotelgang. Leuk om te ervaren!

bali ubud

Op dag 3 begonnen we met de eerste excursie. We gingen niet al te ver weg, we bleven redelijk in het zuiden van Bali. We reden langs het kunstenaarsdorp Ubud waar we verschillende galerieën bezochten. Daarna gingen we lunchen bij een restaurant dat tussen een rijstveld lag. Bijzondere ervaring!

Bali rijstveld

Na de lunchen reden we naar de koninklijke tempel en daarna was het tijd voor iets waar ik al weken naar uit keek; het heilige apenbos! Helaas werden de apen er slecht verzorgd. Ze waren gewond en de mensen die daar een winkeltje hadden gaven de apen cakejes te eten. Na die teleurstelling gingen we naar een zeer toeristische plek; Tanah Lot. Het is een tempel die in de zee ligt. Alleen waren wij er tijdens eb, dus toen lag hij niet in de zee.

Bali Tanahlot

Na weer een dag rust gingen we op vrijdag richting het noorden van Bali. Eerst bekeken we de barongdans. Dat is voor de hindoe’s de meest heilige dans. Het duurt een uur en ik snapte er vrij weinig van. Bij de ingang kreeg ik een papier met het verhaal in het Nederlands, maar zelf toen was het moeilijk te volgen. Het had in ieder geval te maken met goed en kwaad. En er was veel muziek, schmink en kostuums.

Bali barongdans

Daarna reden we door naar een van de watervallen. Ik heb altijd al een waterval van dichtbij willen zien en het was ook heel mooi om te zien! De weg er naar toe was zwaar. Sowieso was de autoweg al niet zo geweldig. Maar daarna moesten we gaan lopen. De heenweg ging nog wel. Het pad liep vrij steil naar beneden, maar het was te doen. Op de terugweg was het een stuk zwaarder. Het had een goede oefening voor de sportschool kunnen zijn. Alleen in de meeste sportscholen is het geen 30 graden. Het was meer dan genoeg lichaamsbeweging voor de hele week dus!

Daarna gingen we door naar wederom een tempel. Je hebt er meer dan genoeg van op Bali! 90% van de inwoners is hindoe en ieder dorp heeft 3 tempels. Daarnaast heeft ieder huis ook nog een tempel, zijn er nog speciale tempels en zijn er soms ook nog familietempels. Deze tempel lag aan een meer. De tempel zelf mocht je niet betreden, maar het uitzicht was prachtig!

Bali tempelmeer

Ja het wordt bijna een ritme, want na weer een rustdag gingen we op de 3e excursie. Wederom naar het noorden. We stopten eerst bij een rijstterras. We mochten ook door de rijstvelden heen lopen. Heel bijzonder, want meestal zie je ze alleen onderweg liggen. Ik heb ook nog letterlijk in een rijstveld gestaan. Er zijn namelijk geen paden in de rijstterrassen. Alleen wat platgelopen zand waar je overheen loopt. En toen zette ik mijn voet verkeerd neer en belande die voet in een rijstveld. Vrij diep vond ik het nog!

Bali rijstveld

Na de rijstvelden was het tijd voor iets wat ik ook altijd al wilde zien; een vulkaan. Hoewel het minder bijzonder was dan ik dacht. Het leek namelijk nogal veel op een berg. Maar het was wel mooi om te zien. We hebben  ook nog geluncht met uitzicht op de vulkaan; ook bijzonder!

Bali vulkaan

Op de terugweg zijn we naar een koffie Luwak plantage gegaan. Daar wordt koffie gemaakt van koffiebonen die door een kat worden opgegeten. Er groeien daar dus koffiebonen en er lopen katten rond. Iedere ochtend gaan de mensen in het dorp op zoek naar de poep van de katten. Vervolgens maken ze de bonen schoon en branden ze ze. Het is de duurste koffie ter wereld.

Bali koffie luwak

De rest van de tijd hebben we vooral besteed aan souvenirs kopen, eten en bij het strand liggen. Daarnaast hebben we ook nog aan sea-walken gedaan. Je gaat dan met een soort ouderwetse duikhelm op om onder water naar de vissen te kijken. Hele mooie ervaring! En we hebben ons ook nog laten masseren. En daar zijn ze op Bali heel goed in kan ik je vertellen!

bali offers

Al met al vonden wij Bali een mooi eiland. De mensen zijn hartelijk, het strand is fijn en de natuur in het noorden is mooi. Gaan we nog een keer terug? Niet op korte termijn. We willen namelijk ook de rest van Indonesië zien. Maar wie weet gaan we over een paar jaar wel weer terug in combinatie met een ander eiland.

liefs

Volg mij ook via Facebook | Twitter | Instragram |

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.