Reisverslag vakantie Schotland – een prachtig land

Schotland stond al heel lang op mijn lijstje van landen die ik nog eens wilde bezoeken. Ondanks dat het dichtbij is ben ik er nooit geweest. Toen mijn man voorstelde om daar heen te gaan voor een lichtfestival besloten we dan ook om er meteen een vakantie van te maken. En daar hebben we geen spijt van! Wat is Schotland een mooi land. Ik heb vooral van de highlands genoten. Daar hadden we nu niet zoveel tijd, dus we moeten nog maar een keer terug. Wat vervelend…

vakantie schotland

We begonnen in Edinburgh. Hier hebben we 2 nachten in een hotel gezeten in het centrum, zodat we alles lopend konden doen. We hebben in het nationaal museum gelopen, zijn naar de Dungeon gegaan, hebben een oude kathedraal bekeken, hebben een rondleiding onder de grond gevolgd en hebben uiteraard whisky geproefd! In Edinburgh zit de Wisky Experience waar je van alles leert over whisky en daar hoort ook een proeverij bij. Eerst krijg je een geurkaart waar je een aroma dat je lekker vindt van moet kiezen. Daarna krijg je de whisky. Ik vond het niet zo geslaagd, maar ik lust dan ook geen whisky. De experience zelf was wel heel leuk!

enchanted forest

Na 2 dagen rondlopen in deze mooie stad was het tijd om onze huurauto op te halen en naar onze volgende hotel te gaan; in Pitlochry. Hier was het lichtfesitival waar we die avond heen zouden gaan. Na een mooie autorit met de nodige tussenstops om foto’s te maken van de natuur kwamen we aan bij het hotel. Een spahotel, dus we hebben eerst genoten van de sauna en het bubbelbad voor we naar het lichtfestival gingen. Het is ieder jaar in oktober in een bus in de buurt. Bij je kaartje zit een shuttlebus en alles is prima geregeld. Het heet Enchanted forest en zo voelde het ook. Het was mooi en bijzonder om te zien. In het hele bos waren lampen neergezet om de bomen uit te lichten, maar er waren ook een paar kleine shows. Echt een aanrader!

Omdat wij ook graag op bezoek wilden bij Nessie hadden we ook nog een hotel geboekt in Fort Augustus. Op weg daar naartoe kwamen we weer hele mooie natuur tegen. Het was lang rijden, maar er is genoeg te zien onderweg. We zijn eerst naar de Loch Ness expedition centre gegaan voor we naar het hotel gingen. Het bezoekerscentrum zat aan de ene punt en ons hotel aan de andere punt van het meer. Dus op weg naar het hotel hebben we nog kunnen zoeken naar Nessie. Maar Nessie was er niet en heel Loch Ness viel eerlijk gezegd een beetje tegen.

kabelbaan nevis ranche

Na een ontbijt met een prachtig uitzicht over Loch Ness was het tijd voor de autorit naar ons laatste hotel in Glasgow. Maar eerst zouden we de Ben Nevis gaan bekijken. Het is de hoogste berg in Schotland en die kan je beklimmen, maar dat is voor mij natuurlijk veel te zwaar. Dus het plan was om foto’s te maken aan de voet, maar halverwege kwamen we de Nevis Ranche tegen. Hier kan je met een kabelbaan de heuvel op waar een restaurant zit en waar je een prachtig uitzicht hebt. Hier hebben we 2 uur zitten te genieten van het mooie land.

nevis ranche

We hadden maar 2 dagen in Glasgow dus we zijn daarna snel doorgereden. Uiteindelijk was het door de tussenstops toch al avond toen we in Glasgow aankwamen dus we hebben alleen in een ultrahippe, maar goedkope bar gegeten en verder niets meer gezien. De dag erna gingen we eerst naar Sea Life, wat vrij klein was en ook tegenviel. Maar ook hier had je weer een prachtig uitzicht. Daarna zijn we nog door Glasgow gelopen en hebben we wat gewinkeld. We hebben lang niet alles gezien, maar ik was inmiddels gesloopt en kon niet meer zo ver lopen.

botanische tuinen glasgow

Op de dag van vetrek hadden we nog een uurtje over. Daarom besloten we om naar de Botanische tuinen te gaan. Die lagen naast ons hotel en zijn gratis, dus als het niets was waren we zo weer weg. We hadden aan het uur genoeg. Het is niet heel groot en er bloeiden nu niet zoveel bloemen, waardoor het vooral veel groen was. Dat vind ik nooit zo boeiend, zeker niet om foto’s van te maken. Maar als je tijd over hebt is het wel leuk (en lekker warm) om doorheen te lopen.

vakantie schotland

Daarna hebben we de auto weer ingeleverd in Edinburgh en was het alweer tijd om naar huis te gaan. Jammer dat de tijd zo snel ging, want we hadden nog wel langer willen blijven!

Ben jij wel eens in Schotland geweest?

liefs

Volg mij ook via Facebook | Twitter | Instragram |

7 gedachten over “Reisverslag vakantie Schotland – een prachtig land”

1. Wat ziet dat er mooi uit! En wat hebben jullie het getroffen met het weer!
    Als ik denk aan Schotland denk ik aan donkergrijze bewolking en regen, daarom wil/durf ik er niet zo goed heen. Maar jullie hebben het dus getroffen. Lekker hoor! Zo wil ik ook wel 🙂

(misschien nog het spelfoutje uit de titel halen?)

Beantwoorden
    • Ja wij gingen er ook vanuit dat we regen kregen dus ik had poncho’s en een paraplu mee, maar het kan dus ook droog zijn in Schotland haha!

En dankje! Gisteravond op het laatste moment toegevoegd en ik moest vanmorgen eerst nog een paar keer kijken welke fout je bedoelde XD

2. Wat mooi en je hebt er echt prachtige foto’s gemaakt! Mij trekt, ondanks dat het heel mooi is daar, Schotland niet zo. Maar dit heeft dan ook met het weer te maken. Dan krijg ik snel pijn, en dat wil ik natuurlijk niet op vakantie.

Beantwoorden
    • Ik reageer inderdaad ook heel erg op dat weer. Nu was het wel te doen, maar omdat we toch in de herfst gingen was de kans net zo groot dat ik in Nederland evenveel pijn had en ik had extra pijnstillers mee om het dan toch vol te kunnen houden

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.