Mijn eerste semester op de pabo

Het eerste semester van mijn studie zit er alweer op. Al 1,5 maand zelfs, maar nu ik thuis zit door het corona virus heb ik tijd om deze blog te schrijven. Dus ik vertel je graag hoe het eerste half jaar op de pabo is bevallen.

Semester 1 stond in teken van de bovenbouw en eigen vaardigheid. Er kwam veel op mij af, het was chaos, het was veel. Sowieso moest ik wennen aan een drukkere weekplanning, maar ook was de informatie vanuit school niet altijd even duidelijk. Aan het begin van het schooljaar had ik al toetsen gemaakt voor taal en rekenen, maar ik heb ook gewerkt aan mijn eigenvaardigheid van schrijven. Mijn eigen handschrift is goed leesbaar, maar voldoet niet aan de eisen van de pabo. Dus ik moest even flink oefenen om zowel op papier als op bord aan elkaar en los te kunnen schrijven. Gelukkig heb ik dat ook gehaald, want ik vond het nog best lastig.

Naast de eigen vaardigheid is bij veel vakken de basis gelegd om les te geven in de bovenbouw. Omdat ik een verkorte deeltijdopleiding doe heb ik van ieder vak maar een paar lessen. Hierin kreeg ik inspiratie voor mijn eigen lessen en werd uitgelegd wat leerlingen in de bovenbouw moeten kunnen. Nuttig, maar ik miste de praktische tips voor het lesgeven. Hoe houd je orde, hoe ga je om met boze leerlingen, hoe organiseer je je klassenmanagement, hoe pas je diverse werkvormen toe? Dit heb ik zelf geoefend op mijn stage met mijn mentor, maar ik had graag vanuit school meer tips/kennis gekregen.

Vooral het eind van het eerste semester was druk. Ik moest veel verslagen inleveren, had meerdere tentamens en ronde mijn stage in groep 8 af. Sommige verslagen was ik al eerder aan begonnen, maar voor veel verslagen moest ik nog een les op stage geven, waardoor alles tegelijkertijd kwam. Ik ben een maand bezig geweest met typen en leren, maar gelukkig heeft dat goede cijfers opgeleverd! Uiteindelijk heb ik één tentamen uitgesteld, want ik had die avond 2 tentamens, ik was ziek en had het idee dat ik rekenen niet goed genoeg kende. Die moet ik later dus maken, al is nu onduidelijk of de geplande tentamenweek nog door kan gaan.

Ik heb het gevoel dat ik het best bij de middenbouw pas, maar mijn stage in groep 8 is goed bevallen. Het was leuk om op een hoger niveau met de leerlingen te praten en met de lesstof bezig te zijn. In het begin vond ik het lastig om orde te houden (het zijn toch beginnende pubers), maar dat ging beter toen ik meer ervaring kreeg. Het was lastig om afscheid te nemen, omdat ik me inmiddels toch aan de klas gehecht had. Gelukkig zie ik ze nog, omdat ik nog op dezelfde school stage loop. En mijn kleuters zijn ook heel leuk!

Ik heb nog geen spijt van mijn keuze om te beginnen met de pabo. Wat ik leer op school vind ik interessant en ik vind het leuk om les te geven. De omgang met de leerlingen is een soort tweede natuur en ik merk dat ik meer wil leren over achterliggende theorieën. Ik ben gelukkig als ik voor de klas sta, iets wat ik tijdens mijn studie communicatie niet had. Ik krijg energie als een leerling iets begrijpt na mijn uitleg, als ik een leerling iets kan geven wat ik vroeger gemist heb. Dit zie ik mezelf nog jaren doen!

Alles bij elkaar ben ik dus heel tevreden hoe het eerste semester is verlopen!




Volg mij ook via Bloglovin'Facebook | Twitter | Instragram |

Reacties Facebook

Reactie

Tags:

2 reacties op “Mijn eerste semester op de pabo”

  1. Fijn dat het goed bevalt! En wat gaat dat hard hè, nu alweer bij de kleuters. Ik had dezelfde opbouw toen ik ooit de avondpabo deed: eerst bovenbouw, daarna kleuters. Alsof het meteen een test is of je wel orde kan houden.

    1. Ja gaat supersnel! Hoewel het nu natuurlijk een beetje stilstaat.
      En ik denk inderdaad dat ze je een beetje in het diepe willen gooien, want zowel groep 8 als de kleuters zijn niet perse de makkelijkste klassen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.