Zoals jullie misschien wel weten heb ik Communicatie gestudeerd en werk ik nu bij een marketingbureau. Ik heb les gehad in slimme trucjes die ervoor zorgen dat je meer producten verkoopt. Ik vond dat altijd heel interessant (nog steeds trouwens) dus daarom leek het mij leuk om een paar voorbeelden te delen met jullie. Want zelfs als je de trucjes kent of denkt dat je er niet gevoelig voor bent trap jij waarschijnlijk ook in een paar van deze trucjes!
Bron afbeelding: Weblish
Ja, ja, ja
Misschien is het je wel eens opgevallen dat verkopers beginnen met het stellen van kleine, simpele vragen waarop jouw antwoord ja is. Hoe vaker jij een vraag met ja beantwoord, hoe groter de kans is dat jij op DE vraag ook ja zegt. Dus sta je in de winkel en heb je al 3x ja gezegd? Dan is de kans groot dat jij op de vraag: “Zal ik hem even pakken, dan kun je hem meteen afrekenen” ook ja zegt.
Contrast
Wij zijn gevoelig voor contrasten. Na iets heel lelijks lijkt iets wat we anders als gemiddeld zouden bestempelen opeens mooi. Door eerste 2 dingen te zien die heel erg tegenvallen zorgt het contrast met iets wat ‘oké’ is ervoor dat het opeens een stuk positiever overkomt. Makelaars doen dit vaak met huizen. Ze laten je eerst 2 huizen zien die duidelijk niet aan jouw smaak voldoen zodat je op het 3e huis verliefd wordt. Waarschijnlijk had je de 3e huis minder bijzonder gevonden als je die als eerste had gezien.
Niet tevreden, geld terug
Voor dit punt zijn ook heel veel mensen gevoelig. Je twijfelt over een product, maar zodra je de angst voor een miskoop wegneemt is de keuze snel gemaakt. Als het niks is breng je het gewoon weer terug naar de winkel en krijg je je geld terug. Toch? Maar hoe vaak breng je het daadwerkelijk terug?
Teruggeven
Je kent dit gevoel ook wel van sociale gelegenheden. Jij krijgt iets en je voelt je gedwongen om die persoon iets terug te geven. Stel jij krijgt een cadeautje op je verjaardag dan voel je je verplicht om die persoon ook een cadeautje te geven met zijn verjaardag. Dit werkt precies zo in de marketing. Als jij iets gratis krijgt dan ben je onbewust geneigd om iets terug te geven.
Schaarste
Heb je jezelf er wel eens op betrapt dat je iets kocht omdat er op=op bij stond? Of omdat er stond dat er nog maar 1 product op voorraad was? Of misschien zelfs toen je anderen mensen geïnteresseerd bij dat koffiezetapparaat hebt zien kijken waar er nog maar 1 van is? De meeste mensen vinden het geen fijn gevoel om iets kwijt te raken. Als je denkt dat je dat koffiezetapparaat kwijt raakt koop je hem snel voor die andere mensen hem meenemen. Maar je neemt ook niet meer de tijd om rustig na te denken over een op=op actie want wat als het straks op is?
Anker effect
Bij het anker effect zijn onze hersenen geneigd om alles te vergelijken met de informatie die je als eerste kreeg. Dus als je een keuken van 10.000 euro ziet staan wordt dat het ankerpunt waarmee je de rest van de keuken gaat vergelijken. Een keuken van 7000 euro is dan opeens goedkoop, terwijl een keuken van 15.000 euro duur is.
Prijzen
Misschien heb je wel eens gehoord dat de meeste producten geen afgeronde prijs hebben, omdat dat niet goed verkoopt. 19,95 lijkt veel goedkoper dan 20 euro. Maar de prijs heeft ook veel invloed op ons beeld van kwaliteit. Want kwaliteit is niet goedkoop. Als een geweldig product opeens heel goedkoop is ga je twijfelen aan de kwaliteit. Daarom kan het soms beter zijn om de prijs te verhogen, zodat het overkomt alsof de kwaliteit ook hoger is.
Verwoording
Marketing draait voor een groot gedeelte om hoe je de boodschap verwoordt. Je kunt 1 zin op verschillende manieren verwoorden. Het betekent iedere keer hetzelfde, maar de ene zin komt anders over dan de ander. Zeg nou zelf “65% suikervrij” klinkt veel gezonder en beter dan “35% suiker”. Ook al wordt het product er niet gezonder op.
Aas
Soms word je naar de winkel gelokt met iets dat te mooi lijkt om waar te zijn. Bijvoorbeeld een supergoedkope last minute vakantie. Je krijgt heel veel zin om op vakantie te gaan, maar eenmaal aangekomen bij de winkel blijkt dat die vakantie helemaal niet meer zo goedkoop is. Maar omdat je je al zo verheugd had om op vakantie te gaan ben je bereid om meer te betalen. Terwijl je voor dit hogere bedrag anders misschien nooit naar de winkel was gegaan.
Rationaliseren
Bij luxe producten die we gewoon willen hebben, proberen we vaak allemaal redenen te bedenken waarom het goed is om dat product toch te kopen. Stel je ziet je droomauto die je nu BTW-vrij kunt kopen. Je hebt eigenlijk geen nieuwe auto nodig, dus je gaat redenen bedenken om de aankoop te rechtvaardigen. Want goed voor de economie, milieu, met het oog op de toekomst, de rollator van je oma past erin, noem maar op. Als vervolgens de aanbieding niet meer geldt, heb je al zoveel redenen bedacht waarom je de auto toch moet hebben dat je hem alsnog koopt. Een slimme marketeer speelt hier natuurlijk op in door je al die redenen voor te schotelen.
Vind je dit nou net zo interessant als ik? Dan vind je deze video denk ik ook leuk om te kijken.
In welke van deze trucs trap jij?

Volg mij ook via Facebook | Twitter | Instragram |