5 tips voor meer zelfzorg

Het is altijd belangrijk om goed voor jezelf te zorgen, maar sinds te scheiding staat zelfzorg hoog op mijn lijstje. Nu ik het zwaar heb probeer ik goed voor mezelf te zorgen en lief te zijn voor mezelf. Maar ook als je het niet moeilijk hebt is het goed om zelfzorg in je dagelijks leven toe te passen. Dus ik geef je 5 tips.

1. Maak een lijstje met dingen die jij onder zelfzorg vindt vallen. Waar kan je echt van genieten? Waardoor kan je ontspannen? Door zo’n lijstje te maken is het gemakkelijker om iets fijns te doen voor jezelf, als je niet zo goed weet waar je behoefte aan hebt. Ik vind het zelf fijn om wat variatie in die lijst aan te brengen. Dus dingen die maar 2 minuten duren, gratis zijn, zonder voorbereiding kunnen, etc.

2. Zelfzorg hoeft geen uren te duren. Het kunnen ook kleine dingen zijn. Drink ‘s avonds voor het naar bed gaan je favoriete thee. Smeer tijdens het werken je handen in met die fijne handcrème. Spuit ‘s morgens jouw speciale parfum op voor een goed gevoel. Door dit soort kleine dingen kan je zelfs met een druk programma voor jezelf zorgen. En heb je onverwachts een vrij moment? Pak die kans om jezelf eens lekker te verwennen!

3. Lukt het nou echt niet om tussendoor wat zelfzorg toe te passen? Plan het dan in. Zoek in je agenda naar momenten die om jou draaien. Zet een kruis in je agenda (dan kan je ook zeggen dat je al iets hebt staan als iemand een afspraak wilt maken) en maak er echt jouw moment van. Of het nou een half uur of een halve dag is, dit is jouw moment.

4. Zelfzorg draait niet alleen om iets doen, maar ook om je gedachtes. Dus geef jezelf eens een compliment en wees mild voor jezelf. Je doet je best, het hoeft niet perfect te zijn. Dus gun jezelf de rust om na werktijd je werkmail gesloten te laten. Wordt niet boos op jezelf als iets niet goed gaat. Probeer jezelf te vergeven en probeer het later nog eens. Maar ook hierbij geldt, wees mild voor jezelf. Het heeft dus geen zin om boos op jezelf te worden omdat je jezelf niet kunt vergeven.

5.Houdt het realistisch. Niemand kan 40 uur per week werken, een perfect sociaal leven hebben, iedere dag sporten, het huis spik en span hebben en ook nog eens voldoende slaap per nacht krijgen. Maak keuzes. Wat is voor jou belangrijk? Doe de dingen die voor jou een prioriteit zijn en laat je niet voor de gek houden door de perfecte, maar veeleisende levens die je in de media ziet. Het gaat erom wat jij fijn vindt, niet om wat je denkt wat er van je verwacht wordt.

Wat versta jij onder zelfzorg?

liefs


Volg mij ook via Bloglovin'Facebook | Twitter | Instragram |

Reacties Facebook

Reactie

4 thoughts on “5 tips voor meer zelfzorg

  1. Ook toevallig, vorige week heb ik daar ook een artikel over geschreven. Je komt de term zelfzorg ook steeds meer tegen.
    Vaak zie ik het ook wel in de kleine dingen, maar soms is het ook wel heel erg fijn om jezelf groots in de watten te leggen. Deze week ga ik bijvoorbeeld een bijzondere fotoshoot doen, superveel zin in!

Geef een reactie